nowa sól/rozwój przestrzenny miasta/skm zielona góra/trójmiasto lubuskie

Propozycja podmiejskiej urbanizacji linearnej wzdłuż proponowanej linii SKM do Nowej Soli

Przylep, Igor Przybylski, akryl na płótnie, 2006

Podobno brak terenów pod zabudowę w Zielonej Górze. Zaproponujmy więc model zrównoważonego ekologicznie wyjścia Zielonej Góry z pierścienia lasów bez powodowania natychmiastowego zakorkowania centrum tysiącami aut. Nowy urbanizm nakazuje tworzyć urbanizację opartą o wysokiej jakości transport zbiorowy.
Próba zaproponowania urbanizacji liniowej wokół linii Szybkiej Kolei Miejskiej do Nowej Soli (planowanej od lat 70-tych) zaowocowała 7 nowymi przystankami na tej trasie oraz dała niemal drugie tyle terenu pod zabudowę jak obecnie wynosi zabudowana powierzchnia Zielonej Góry. Wokół przystanków powstałyby osiedla satelickie, z których czas dojazdu do centrum miasta często kursującą kolejką SKM wynosiłby ok. 5- 10 minut.
Koszt jej wprowadzenia to koszt budowy nowych przystanków (7-14 mln PLN zależnie od długości peronu i rodzaju taboru użytego do obsługi połączenia), koszt zamówienia przez samorząd województwa w drodze przetargu usługi przewozowej na tej trasie (kursy co 20- 30 minut, przypuszczalnie rodzajem niewielkiego ezt o wyglądzie szynobusu z napędem elektrycznym), do tego dochodzą nieznane koszty uzbrojenia terenów pod budownictwo czy inwestycje. Są to jednak koszty znikome w porównaniu z innymi strategiami rozwoju przestrzennego jakie proponowano.
Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s